تبلیغات
کلاس توریسم - مسیر VIA FERRATA چیست ؟
 
طبیعت خالص ترین زیارتگاه خداست

مسیر VIA FERRATA چیست ؟

نوشته شده توسط :سیده مهسا مطهر
سه شنبه 26 مهر 1390-03:36 بعد از ظهر


مسیر   VIA FERRATA چیست ؟

 

تهیه کننده : پرویز ستوده شایق

موسسه : آوای ارسباران ( دوره پنجم روزهای فرد )

نام درس : مهارت های تورگردانی

نام استاد : سرکار خانم مطهر

تاریخ تهیه : مهرماه 1390

 نشاط کوهستان پرویز ستوده شایق

A via ferrata (Italian for "iron road“) is a mountain route which is equipped with fixed cables, stemples, ladders & bridges.

مقدمه :

 با توجه به اینکه محیط کوهستان به عنوان یکی از هدف های اکوتوریست محسوب می شود و با توجه به اینکه ایران کشوری کوهستانی است و نیازمند ایجاد بسترهای جدید از هدف گردشگری است ، به همین خاطر در این نوشتار تلاش شده تا مسیری کوهنوردی که در بستر کوهستان ایجاد می شود معرفی نمایم .

این مسیر های قابلیت استفاده برای تمام سنین و در اکثر فصول سال می باشد ضمن اینکه از ایمنی بالایی برخوردار است . این موضوع در محیط اینترنت بسیار گسترده مطرح شده و کشورهای زیادی از آن بهره مند می شود ،امیدواریم با آشنایی بیشتر و جهت حفظ و حراست از محیط های پاک کوهستان با ایجاد این مسیرهای پاک بتوانیم علاوه بر توسعه پایدار گردشگری نسبت به حفاظت از محیط کوهستان تلاش کنیم .

کلمه Via Ferrata معادل فارسی ندارد ، ولی مفهوم آن یک مسیر کوهستانی طولانی است که برای کوهنوردی مورد استفاده قرار می گیرد ، جاده هایی که با استفاده از کابل های ثابت ، نردبان ، پل ها ،  اتصالات فلزی و .... ساخته می شود . در زبان ایتالیایی به آن " جاده آهنی یا مسیر های آهنکوب (آهنی ) " و در آلمانی " مسیر کوهنوردی " معروف است .  مسیری است که در دل کوه با کابل های ثابت ، میله ها  ، نردبانها و پل های معلق مجهز شده است. و صعود کننده در تمامی مسیر صعود به وسیله کابلهای ثابت دائمی در حمایت است .  .

نشاط کوهستان پرویز ستوده شایق

   از این مسیر یا جاده ها افراد با توانایی ها متفاوتی می توانند استفاده کنند و به عنوان مسیر کوهنوردی در دسترس ، جهت اجرای برنامه های کوهنوردی مهیج و ایمن از هدف های کوهنوردی می باشد ، بدلیل اینکه در تمام طول مسیر افراد با طناب های ایمن تحت حمایت قرار می گیرند و این مسیر ها در راستای سالم ماندن طبیعت کوهستان بود و اجرای برنامه ها تحت شرایط مسئولانه و حفاظت از محیط پاک کوهستان مورد استفاده قرار می گیرد .
    به دلیل اینکه فراتا باید در دل کوه ساخته شود فق  در تعدادی از کشورهای اروپایی، از جمله ایتالیا، آلمان ، انگلستان، اسکاتلند ، ولز، فرانسه، اتریش، اسلوونی ، رومانی ، سوئیس ، اسپانیا ، سوئد ، نروژ و از معدود مکان هایی در ایالات متحده، کانادا، مالزی ، سنگاپور و به صورت محدود در ایران این مسیر ها ایجاد شده است.

نشاط کوهستان پرویز ستوده شایق

     اولین مسیرها فراتا در کوه دولومیت ایتالیا در طول جنگ جهانی اول  برای انتقال سربازان و تجهیزاتشان ساخته شد. امروزه مسیرهای طولانی تر و سخت تری ساخته و مورد بهره برداردی قرار گرفته است . در کنار برخی از مسیرهای فراتا پناهگاه های موقت سربازان قابل مشاهده است که البته مسیرها بازسازی شده اند. کابلهای فولادی جایگزین طنابها و نردبانهای آهنی و میله ها ( پله های فلزی ثابت داخل صخره ) جای نردبان های چوبی و سست را گرفتند.

 

 

مسیرهای فراتا معمولاً از نظر دشواری صعود درجه بندی می شوند برای مثال :

مسیرهای فراتا در کوهستان دولومیت ایتالیا به 5 دسته درجه بندی شده که مسیر درجه یک کمی بیشتر از یک پیاده روی و درجه 5 آن نیاز به مهارتهای کوهنوردی دارد . و بقیه درجات آن بین این دو قرار می گیرد .

دلایل ساخت فراتا :

    صعود از فراتا نیاز به قدرت بدنی بالا و مهارت زیاد کوهنوردی ندارد و صعود کننده ها از سن 8 تا 80 سال می‏تواند از این مسیر ها استفاده نماید و در طراحی برنامه ها گردشگری می توان از آن استفاده کرد .

شباهت فراتا با صخره نوردی سنتی :

    در هر دو روش  صخره نوردی و استفاده از مسیر فراتا کوهنورد ، احساس بودن در بالاترین نقطه از زمین، جایی که تنها عقاب ها در آن پرواز می کنند را دارد و همچنین در هر دو روش از هارنس های ( صندلی های سنگنوردی ) استاندارد کوهنوردی و کلاه ایمنی استفاده می نماید .

اما تفاوتها :

  در صعود از مسیرهای فراتا  : صعود کننده به طناب حمایت چی متصل نیست ، بر خلاف سنگنوردی که نیاز به حمایت با طناب می باشد و عمل حمایت با یک تسمه دو قسمتی به بدن متصل است و کارابینی که به داخل طناب ( کابل ) انداخته می شود صورت  می گیرد.  البته توجه داشته باشید که حمایت با دو کاربین و تسمه همراهش صورت می گیرد

 در مسیر صعود فراتا : استفاده از طناب ، تسمه و طنابچه برای اتصال شخص به کابل ممنوع می باشد و فقط از سیستم های جذب انرژی دینامیک از نوع Ziper  که دو سر آن دارای کارابین است و کارابین ها داخل کابل ثابت انداخته می شود استفاده می گردد.

 نشاط کوهستان پرویز ستوده شایق

تفاوت دیگر این است که نیازی به خرید وسایل و تجهیزات فنی گران ندارد .

 با اینکه مسیر فراتا ایمن طراحی شده است اما همیشه امکان حادثه و سقوط دارد. ولی اگر روشهای ایمنی به درستی اجرا شده باشد بسیاری از خطرها کاهش می یابد .

تجهیزات فراتا :

نشاط کوهستان پرویز ستوده شایق

1-    تونیک کوهنوردی ( یا هارنس ، صندلی سنگنوردی )

2-    کلاه ایمنی

3-    تسمه ( طناب ) فراتا یا سیستم های جذب انرژی دینامیک .

در این وسیله دونوع وسیله ترمز وجود دارد :

1-    صفحه فلزی که از وسط آن طناب می گذرد و مقاومت بالایی دارد  و باعث می شود در سقوط، صعود کننده تا انتهای مسیر در خود حمایت باشد .

2-    به کارگیری ابزوربر که در هنگام سقوط به صورت کنترلی پاره شده و باعث پایین آمدن آهسته و تدریجی می شود که این روش هم امتحان شده است .

4-    کارابین :

   کارابین وسیله مخصوصی است که برای فراتا ساخته شده است و کمی از کارابین های معمولی بزرگتر است و مکانیزیم قفل شونده ای دارد که با یک دست می تواند باز شود .

 نکته بسیار مهم این است که این وسایل برای یکبار سقوط ساخته شده اند .

 تسمه ( طناب )  فراتا :

1.      ZYPER-Y

2.      SCORPIO

قسمتهای مختلف ZYPER-Y:

1.       نخ ریسمان ( رشته ) .

1.       String

2.       تسمه نوارهای Y شکل .

2.       Y Shaped Webbing Lanyard

3.       نگهدارنده حمایت .

3.       Stitghing Protection

4.       کوک. ابزوربر

4.       Stitching

5.       فلز جاذب انرژی .

5.       Metal Energy Absorber

6.       حلفه اتصال .

6.       Linking Loop

7.       طناب ترمز .

7.       Barking Rope

8.       قلاب پلاستکی

8.       Plastic Hooks

9.       گیره پلاستیکی .

9.       Plastic Clip

 

مواد اصلی که در ساخت ZYPER-Y  استفاده می شود : آلیاژ آلومینیومی برای فلز جاذب انرژی است و نایلون برای نوار مخصوص طناب متحرک .

قبل از هر استفاده شرایط نوار و طناب و کوک باید چک شود و اگر سقوط کردیم دیگر قابل استفاده نیست.

نحوه متصل شدن به تونیک :

حلقه اتصال با گره Lark´s foot knot  به تونیک متصل می شود و طناب ترمز به نزدیک ترین حلقه تونیک متصل می شود که بهتر است سمت چپ باشد. و کارابین ها متصل می شوند به دو سر تسمه که آنها را در کابل ثابت برای حمایت قرار می دهیم و وقتی به پیچ های ثابت رسیدیم کارابین را به آن طرف پیچ انتقال می دهیم و بعد کارابین دوم . دقت شود هیچگاه هر دو کارابین را با هم از کابل ثابت خارج نمی کنیم، باید همیشه در حمایت باشیم .

قسمت های مختلف SCORPIO  :

1.       نخ ریسمان ( رشته ).

1.       String

2.       تسمه (ساق های) بلند.

2.       Long  Legs

3.       تسمه ( ساق های ) کوتاه .

3.       Short Legs

4.       روکش( غلاف ) حمایتی .

4.       Protective  Sleeve

5.       شکاف ( بریدن ) جاذب انرژی .

5.       Ripstitch Energy Absorber

6.       حلقه اتصال .

6.       Attachment Loop

 در ابتدا به سه سر نخ های ریسمان کارابین ها را متصل می کنیم . که از تسمه های بلند برای متصل شدن به کابل ثابت استفاده می شود و از تسمه کوتاه برای استراحت استفاده می شود که معمولاً به پله های آهنی متصل می شود .

نشاط کوهستان پرویز ستوده شایق

Petzl L60 2 Scorpio Via Ferrata Lanyard

حلقه اتصال به وسیله گره Girth به تونیک متصل می شود .

با تشکر  

پرویز ستوده شایق





درباره وبلاگ:



آرشیو:


طبقه بندی:


آخرین پستها:


پیوندها:


پیوندهای روزانه:


صفحات جانبی:


ابر برچسبها:


نظرسنجی:


آمار وبلاگ: